|
|
|
» Non-Registered Users |
You are seeing this module because you are showing as an unregistered user - have you forgotten to log in?
As an unregistered user, you may view and post in the general forums (where applicable); however all posts you make are "moderated" (i.e. placed into a moderation queue to be approved) before they are visible on the site. Please, therefore, refrain from posting duplicate posts as these will simply be deleted.
This also applies to those of you that have registered, but have not yet validated your email address. Please check your email inbox for an email that was sent by this site, and either click on the link provided therein, or copy and paste the link into your browser address bar. Until such time as you have verified your registration, you will have the same privileges as an unregistered user.
If you have not received your confirmation/validation email, please use our Contact Us form to request us to resend your validation details.
|
 |

30 October 2005, 13:24
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
|
Information på svenska
Hej,
Om ni undrar över något på svenska så kan ni ställa era frågor i det här forumet, eller kontakta mig. Om du har fallit offer för ett nigeriabrev, lotto eller något relaterat bedrägeri, bör du även kontakta din lokala polis eller rikskriminalen.
Här är lite länkar och artiklar på svenska med information om Nigeriabrev:
Polisens sida:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=2...version=1.html
Denna privata sida har mer information:
http://www4.tripnet.se/~pingo/419/
Quote:
Offer för Nigeriabrev åtalas för bedrägeri
"Inte nog med att de blev lurade av nigerianska svindlare. Nu står tre norrmän också åtalade för misstanke om försök till pengatvätt av 187 Mkr. De riskerar sex års fängelse."
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdeln...700%26src%3ddi
|
Quote:
Expressens möte med miljon-bluffaren
"De så kallade Nigeriabreven ökar sedan en tid dramatiskt i Sverige.
Tiotusentals svenskar har blivit lurade.
Polis och åklagare frågar sig varför till synes helt vanliga svenskar så lätt låter sig svindlas?
Expressen kan i dag, i ett unikt reportage, avslöja hur ligorna bakom Nigeriabreven arbetar.
Vi beslöt oss nämligen för att lura bedragarna."
http://www.expressen.se/expressen/js...p?d=10&a=30136
|
Quote:
Lurad av Nigeriabrev
"För första gången någonsin kan Uppdrag granskning med dold kamera avslöja hur Västafrikanska ligor med löfte om stora förtjänster lurar av personer allt de äger. Andreas Wörner svarade på Nigeriabrevet och följde bedragarnas anvisningar. Tillsammans med Uppdrag gransknings reporter Lena Laurén reste han sedan till Amsterdam, där 20 miljoner US dollar skulle vänta på honom."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8403&a=128669
|
Quote:
Storsvindel i cyberrymden
"Brukar du få Nigeriabrev i mejllådan? Sådana som lockar med stora, snabba pengar? DN:s Anna Koblanck har varit i Lagos och träffat nätskurkarna som ligger bakom en internationell brottslighet för miljontals kronor."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=657180
|
Vi kan också svara på frågor om falska checkar, phishing och andra former av internetbedrägerier.
Last edited by Daneel : 3 June 2007 at 10:42.
|

23 February 2007, 19:37
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|

16 April 2007, 18:41
|
|
|
|
Free Lotto
Hej!
Har inte fallit offer än men överöses av mail från Free Lotto som säger att jag bl.a. har vunnit 1 miljon dollar...om jag bara spelar för 14,49 i månaden...(var det inte Free Lotto det hette?) så skall de betala vad jag vunnit via check eller över Nätet. Jag kom i deras "nät" när jag befanns vara besökare nr 999.999. Obs! Jag var inte inne på deras sida när meddelandet ploppade upp men jag gick in och registrerade mig då, den 15:e mars. Dock har jag aldrig betalat något till dem eller gett dem mitt bankkontonr.
Hört talas om liknande "vinster" och vet något om hur de arbetar? Några av de övriga vinnarna presenteras med bild och namn och när jag söker på deras namn så kan jag i vissa fall få tag på artiklar som vidimerar deras vinster.
Tacksam för svar!
Mvh,
Alien
|

17 April 2007, 06:38
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
Vi har lite information om FreeLotto här:
http://www.fraudwatchers.org/forums/...ead.php?t=5624
Det där mailet som sa att du vunnit något är bluff, dom säger egentligen inte att du har vunnit något, det är bara formulerat för att få en att tro det. Om man läser det finstilta väldigt noga på siten så ser man att det är väldigt svårt att vinna något annat än ett par dollar. Det är inte rent kriminellt bedrägeri men iallafall slöseri med pengar. Du har betydligt bättre chanser med en vanlig trisslott, t.ex...

9 June 2007, 21:35
|
|
|
you have won!!!
hej jag fick ett meil den 6/6 från uk national lottery att jag har vunnit 480,204,00 british pouns sterlings och att för att få pengarna så måste jag betala in en summa först innan jag kan få dom levererade till min bank.tror bestämt att detta är nått lurendrejeri tacksam för svar snarast..mvh michelle
|

10 June 2007, 10:41
|
|
|
Quote:
Originally Posted by michelle
hej jag fick ett meil den 6/6 från uk national lottery att jag har vunnit 480,204,00 british pouns sterlings och att för att få pengarna så måste jag betala in en summa först innan jag kan få dom levererade till min bank.tror bestämt att detta är nått lurendrejeri tacksam för svar snarast..mvh michelle
|
forts
och dum som jag var så skickade jag kopia på legimitation och iban kontonummer vad ska jag göra nu??
|

10 June 2007, 16:02
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
|
Det är väldigt sällsynt att de här bedragarna är sofistikerade nog att utföra identitetsstölder eller dylikt, det är oftast inte så mycket att oroa sig för. Främsta anledningen att dem ber om den informationen är att det ska verka realistiskt, i värsta fall använder dem din legitimation för att lura någon annan. Du kan alltid byta kontonummer för att vara på den säkra sidan, annars finns det inte så mycket att göra.

24 January 2008, 06:14
|
|
|
Mail lotto
F*n! dum som man e!! Bara för att man sitter lite kärvt nu så kommer en sån här grej som man tänker kan rädda en. Hur dum känner man sig inte nu! Det är nått vinning lottery i Nederlands tillsammans med AOL säger de. Vi ringde till nummer upplysningen utland och hon sa att nr vi gav el ja början av nr gick till Postbank i holland som är en av de största bankerna. Det finns en sida också man kan titta på på nätet http://www.staatsloterij.nl/. Så lättlurad man känner sig! Tur vi inte betalat dom 40 000 som de ville ha i administrativa avgifter för att föra över pengarna.. Men som föregående nämde fick de kopia på mitt pass och mitt iban nr... Vi har haft telefon kontakt med dom o de har skickat pass kopior till oss för att vi ska betala på western union bank. Allt verkade så trovärdigt.
Jag mitt dumma nöt tänkte " kan man vinna 1 miljon på bingolotto kan man väl vinna på mailen"... Vad ska man göra nu? Ska jag anmäla till polisen?? Kommer de att göra något? Vi betalade "en advokat" till att hämta ut checken då jag själv inte kunde komma.. Är det bara bye bye med dom pengarna?
Vad ska jag göra??
Mvh Tess
|

26 January 2008, 21:54
|
 |
Support
|
|
Languages:
|
|
Quote:
Originally Posted by tess
Ska jag anmäla till polisen?? Kommer de att göra något?
|
Det är alltid en bra idé. Chansen att det händer något är dock väldigt låg. I varje fall kommer det med i statistiken. Skurkarna vet vad dom gör, de går i regel inte att spåra utan omfattande internationella polisinsatser och det händer inte så länge inte många människor har anmält att dom förlorat stora summor.
Quote:
Originally Posted by tess
Är det bara bye bye med dom pengarna?
|
Ja tyvärr. Om de skickades med WU finns det inget sätt att få tillbaka dom på. Det är alla bedragares favoritmetod att ta emot pengar på, eftersom det inte går att spåra och kan göras helt anonymt från deras sida. Dom kan hämta ut pengarna kontant med ett falskt leg eller en muta i ett annat land än pengarna skickades till.
http://www.staatsloterij.nl/
Detta är ett riktigt lotteri vars namn dom utnyttjar för att det ska se mer trovärdigt ut.
 |
Posting Rules |
You may post new threads
You may post replies