|
Hvorfor et forum på norsk, og mer informasjon om Kripos
Hvorfor et forum på norsk?
De typene av svindel som FraudWatchers konsentrerer seg om, er fremdeles et kraftig ökende problem i hele verden. Norge har inntil nå vært i det store og hele forholdsvis skånet for store tap, men det er i ferd med å endre seg.
Oftere og oftere får vi henvendelser fra de nordiske land, deriblant Norge, angående begynnende, pågående og avsluttede svindler.
FraudWatchers.org har stor kapasitet når det kommer til språk-ressurser, og vi har derfor bestemt at det også skal satses på å kunne hjelpe så mange som mulig, med nyttig informasjon og personlig rådgivning på deres eget språk. Når vi så har flere medlemmer av Support-gruppene som kan snakke svensk, norsk og dansk, i tillegg til to moderatorer (undertegnede og Otto Fleischer), er det ingen grunn til å neglisjere norsk.
Jeg vil nok en gang understreke at dersom du har blitt utsatt for et svindel-forsök, eller du har mottatt mistenkelig e-post eller andre henvendelser du finner urovekkende, så ikke nöl med enten å legge inn spörsmål her, eller kontakte meg eller Otto direkte.
KRIPOS og deres holdninger til "Nigeriasvindel"
Undertegnede har flere ganger vært i kontakt med både Kripos, Økokrim og Politidirektoratet. Det skal sies at Politidirektoratet og Kripos har vært positive til et samarbeid med sivile eksperter på dette området, og de ressurser vi har til rådighet, men dette samarbeidet har dessverre blitt stanset av den nåværende Økokrim-sjef (Högetveit).
Svaret man har mottatt er at "politiet har ikke for vane å inngå slike formaliserte samarbeid med sivile", og derfor har vi dessverre ingen annen mulighet enn å sette dette på vent.
Derimot ber vi alle ofre i Norge om å kontakte politiet med alle opplysninger de har, og mer enn gjerne henvise til oss, dersom politiet vil ha mer informasjon. Vi vil alltid gjöre vårt ytterste for å hjelpe politiet, og deres innsats mot svindel.
Har du spörsmål til denne artikkelen, kontakt meg direkte.
-Crux Polaris-
|