View Full Version : Vermoeden tot oplichting (handel in huisdieren)
Unregistered
17 December 2005, 15:38
Ik heb een nest met puppies en ben gekontakteerd door een persoon van de UK die interesse had in het kopen van mijn 3 puppies twv van elk 1200 euro.
Hij ging mij een cheque opsturen twv 3600 euro maar nooit iets ontvangen wel heb ik hem gevraagd geen cheque op te sturen maar rechtstreeks over te schrijven op mijn rekening. Sindsdien heb ik niets meer van hen vernomen en ook geen antwoorde meer op mijn mails gehad. Nu is er terug een mail van een andere persoon vanuit de UK die 1 puppie wil kopen en mij een cheque zou opsturen twv 1200 euro. Deze week heb ik hem een bevestiging gevraagd of de cheque onderweg is en hij heeft net geantwoord dat dit het geval is en dat zo gauw ik de cheque geiind heb ik hem moet contacteren om verder af te spreken. Deze persoon heeft al zijn gegevens doorgemaild met
ID nummer, telefoonnummer enz.
Vandaag krijg ik deze mail van jullie en vandaar dat ik jullie vraag of dit ook zo een vorm van oplichting kan zijn dat de cheque achteraf vals zou blijken.
Groetjes
Peter van Huys
17 December 2005, 16:30
Inderdaad, dit is een nieuwe trend: de oplichters doen zich steeds vaker voor als koper of verkoper van huisdieren.
Als koper werkt de oplichterij zoals bij "normale" objecten: er wordt u een valse cheque opgestuurd. Wanneer u die ontvangt zal dikwijls nog blijken dat deze voor een te hoog bedrag werd opgemaakt. Met een smoesje wordt u dan gevraagd het teveel terug te sturen (meestal via Western Union). De cheque is uiteraard vals. Het gebeurt vaak dat een bankkantoor dit niet opmerkt en toch uitbetaalt. Het kan zelfs maanden duren vooraleer de bank de vervalsing opmerkt. Maar wanneer dit gebeurt (en dat is altijd!) moet u het bedrag terugstorten. U bent dus 2 keer geld kwijt...
Als de oplichters dieren te koop aanbieden spelen ze het spel vaak nog veel harder. De koper betaalt voor de dieren (die natuurlijk niet bestaan) en wordt dan aan het lijntje gehouden. In het scenario dat ze dan het slachtoffer voorhouden worden de dieren door de douane tegengehouden. Om ze te "bevrijden" moet u nog extra betalen. Als dierenliefhebber wil je natuurlijk niet dat de dieren lijden en dus ben je al sneller geneigd te betalen. Dit medeleven zullen de oplichters dan verder uitbuiten.
In uw konkreet geval raden wij u aan onmiddellijk alle contact met deze oplichters te verbreken. Indien u reeds een cheque zou ontvangen hebben of indien ze er u alsnog een zouden opsturen, ga er dan mee naar de politie. Probeer zeker niet een valse cheque te innen want dan bent u strafbaar en komt u in de problemen zowel met de bank als met het gerecht.
Peter
breccia
18 December 2005, 12:21
Peter van Huys heeft heel goed advies gegeven. Ik wilde ook toevoegen dat als u een lid van een kennel club of zo bent, kan het een goed idee zijn om uw ervaringen met de valse cheques aan andere leden te vertellen. Misschien bent u niet de eenige persoon met puppies te koop die in kontact met "valse cheque oplichters" is! Dus, u kunt andere hondenfokkers waarschuwen en voorlichten. :)
Unregistered
17 March 2007, 00:24
Hoi,
Ik verkoop in Nederlands puppies voor onze kennissen. En kreeg ook meteen email van zo'n oplichter. Om duidelijk te maken hoe het eruit ziet plaats ik de email hieronder. Let ook op het erg slechte engels, dit zijn (alweer) bekende oplichters uit regio Nigeria. Voor engelstaligen zodat ze dit niet fout begrijpen: ATTENTION, the email below is a scam! Hier is ie:
Hello,
I am interested in buying your puppy and am willing to pay asap via cashier's cheque . So please get back to me as fast as you can with the final asking price and the health condition of the puppy. Also, I will like to see pictures of the puppy if available ok.
Let me know if its the female you have or the male!
I shall await your swift response via my e-mail address at XXXXXXX@yahoo.co.uk Please PM a moderator if you need to know the email address. - Sarah
Thanks...
marthy
18 August 2007, 09:38
Ik wilde via internet een puppy kopen, zodra ik de afgesproken prijs via de western union bank had overgemaakt werd er om meer geld gevraagd voor een of andere nieuwe wet waar zij niet van wisten. Ik twijfelde of ik dat zou doen maar was bang dat ze meer zouden vragen dus ik heb het niet gedaan. Ik blijf mailtjes krijgen met allerlei excuses en argumenten waardoor ik toch zou gaan betalen. Ik doe het niet maar zij hebben wel mijn adress omdat ze de puppy zouden bezorgen. Dat vind ik toch wel een eng idee. wat te doen stel dat ze voor de deur staan?
Peter van Huys
19 August 2007, 21:16
Marthy,
Maak je geen zorgen. Ze zijn enkel geïnteresseerd in geld. Het laatst wat ze willen doen is hun anonimiteit verliezen, dus een rechtstreekse confrontatie gaan ze zeker niet aan. Zeker niet in het Westen. Diegenen die je opgelicht hebben zitten trouwens met 99% zekerheid ergens in een Nigeriaans cybercafé. Negeer gewoon hun emails vanaf nu en ze laten je na een tijdje wel gerust. Wel mag je verwachten dat je opnieuw zal gecontacteerd worden om je op andere manieren opgelicht te worden. Alert blijven is de boodschap!
Mvg,
Peter
vBulletin Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.