PDA

View Full Version : Speurders: is hier sprake van fraude of niet?

Koen
24 April 2008, 10:06
Op 7 april had ik een interessante advertentie op Speurders gevonden. Het ging hierbij over een computeronderdeel dat €100 kostte. De prijs was redelijk en de verkoper bood mij tevens gratis verzending.

Ik stuurde die dag nog een mailtje en kreeg zijn betalingsgegevens. Ik betaalde het bedrag direct en stuurde mijn gegevens mee. Tot zover ging alles goed.

Op 9 april was het geld overgemaakt (telebankieren), maar de verkoper reageerde dat hij nog geen geld binnen had. Op 13 april was ik het zat. Ik stuurde hem via een email een bewijs, dat het geld sinds 9 april op zijn rekening stond. Hij bevestigde nu wel, dat hij het geld ontvangen had, en het pakketje op 14 april zou versturen.

Vandaag, 24 april heb ik nog steeds niets binnen. Ik handel al jaren op marktplaats en speurders, en die ervaring leert mij dat zo'n pakketje binnen 2-3 dagen binnen is. De verkoper blijft zeggen dat hij het pakket verzonden heeft. Hij zegt tevens dat hij geen track & trace code heeft gekregen, ook geen bevestiging van verzending.

Ik ben het zat, en stuurde hem een vriendelijk verzoek om mijn geld terug te sturen. Hij antwoord:

'Dat begrijp ik, maar als je je geld terugvraagd. zal ik het niet terug geven.
ik heb het opgestuurd, ik kan er niets aan doen dat hij niet aankomt!

kost mij alleen maar geld'.

Zijn naam is Hans van de Put, zijn email is catch-all@isleet.eu. Hij verkoop nog meer producten op Speurders tegen redelijke prijzen. Ook verkoopt hij een auto, waarom het kenteken zichtbaar is.

Kan iemand mij uitleggen welke stappen ik moet ondernemen, ik verwacht niet dat ik het pakket nog binnen zal krijgen. Ik dacht zelf dat de verkoper verantwoordelijk is voor de verzending, is dit zo?

Met vriendelijke groet, Koen

Entertainer
24 April 2008, 16:50
Wat je zou kunnen doen is aangifte doen bij de politie met alle gegevens die je hebt; emails, copy van betaling etc...

Speurders inlichten en naar een geschillen comissie stappen (Ombudsman?).

De verkoper is, voor zover ik weet, aansprakelijk voor verzending. Hij zou bij het verzenden van een pakket altijd een tracking nummer moeten krijgen.
Ik weet niet hoe groot het pakket was en wat je gekocht hebt. Computer onderdeel is en ruim begrip. Als het bijvoorbeeld een netwerkkaart betreft; deze pssen in een envelop (als de doos er niet om it) en dan wordt het niet als pakket beschouwd.

Zoals je het verhaal hier verteld hebt, klinkt het als een scam of oplichting.

mvg

ET

Koen
25 April 2008, 10:44
Bedankt voor je reactie.

Wat ik vreemd vind, is dat hij wel reageerd op mijn mailtjes, dat had ik niet verwacht. Hij vindt dat hij niet aansprakelijk is voor de verzending, maar de maatschappij. Hij heeft overigens géén gebruik gemaakt van TnT post. Ik probeer er achter te komen bij welke maatschappij hij mijn pakket heeft ingeleverd.

Is er buiten TnT nog een Nederlandse pakkettendienst? Krijg je alleen bij TnT een bewijs van verzending? Het lijkt me sterk, maar toch...

Ik heb contact opgenomen met Speurders, zij zeggen dat ik aangifte moet doen (dus dat de koper aansprakelijk is). Ik probeer het nog één keer op een vriendelijke manier op te lossen, als hij niet bereid is om mee te werken ga ik direct naar de politie. Ik heb alle mailtjes opgeslagen en ik kan een rekeningafschrift kopiëren.

Entertainer
26 April 2008, 22:46
Is er buiten TnT nog een Nederlandse pakkettendienst? Krijg je alleen bij TnT een bewijs van verzending?

Er zijn nog een aantal pakket diensten in Nederland. En elke dienst is VERPLICHT een bewijs van verzending te geven aan de zender met een confirmatie van de ontvanger.

Aangifte doen bij de politie, en dan zo snel mogelijk. Misschien heb je geluk alhoewel je er op moet rekenen dat je je geld kwijt bent.

Koen
20 June 2008, 11:41
Bedankt voor je hulp! Ik heb inmiddels 2 of 3 maanden geleden aangifte gedaan.

De politie had alle gegevens van deze persoon. Helaas hebben ze tot nu toe geen actie ondernomen (!).

Speurders heeft deze persoon van de site verbannen.

Met vriendelijke groet,

Koen

Koen
31 August 2008, 00:02
Ik heb inmiddels een brief binnengekregen van de politie. Zij waren door drukte niet in staat mijn aangifte af te handelen. Ik heb dus helemaal niets aan de politie gehad, ik heb slechts tijd verspild! Terwijl ik mijn parkeer- en snelheidsboetes wel binnen 3 maanden binnen krijg. Nu moet ik deze persoon zelf maar gaan opzoeken...

Toch bedankt voor de hulp, nuttig forum.

Johnnyboy15nl
13 December 2008, 15:05
Hallo Koen,

Er zijn meerdere gedupeerden dan jij alleen, Hans van de put is nog steeds actief. En ik wil je vragen om aub met mij contact op te namen door te mailen naar: *Removed by the moderator! ;)

- John

Johnnyboy15nl
13 December 2008, 15:12
Ik heb inmiddels een brief binnengekregen van de politie. Zij waren door drukte niet in staat mijn aangifte af te handelen. Ik heb dus helemaal niets aan de politie gehad, ik heb slechts tijd verspild! Terwijl ik mijn parkeer- en snelheidsboetes wel binnen 3 maanden binnen krijg. Nu moet ik deze persoon zelf maar gaan opzoeken...

Toch bedankt voor de hulp, nuttig forum.

Koen,

Er zijn meerdere gedupeerden, neem aub contact met mij op: *Removed by the moderator. Wij willen graag jouw kant van het verhaal horen.

- John Guyt