PDA

View Full Version : Artikel om FN-job bedragerier i dansk udviklingsavis

Avisen Udvikling
3 April 2008, 15:30
Falske job florerer i udviklingsbranchen

Tekst: Jan Kjær, Avisen Udvikling

FN-organisationen UNSDP lokker danske udviklings-interesserede til at søge yderst velbetalte job. Men det er snyd og bedrag. I stedet vil fidusmagerne se kolde kontanter fra ansøgerne. Udvikling har mødt Mary Kobia, én af de danskere, der er gået i den smarte jobfælde.

- Det er modbydeligt at lege med folks følelser på den måde.

Mary Kobia er godt vred. Hun søgte drømmejobbet hos FN-organisationen UNSDP i New York - og fik det! Problemet er blot, at UNSDP slet ikke eksisterer. Mary Kobia er gået i en meget professionelt opstillet jobfælde på internettet.

Velkommen i FN-familien
Den 31-årige cand.scient.soc Mary Kobia søger job efter et års udstationering for Mellemfolkeligt Samvirke i det kaotiske Zimbabwe.

Hun får i februar en mail fra Udenrigsministeriets jobservice med syv opslåede stillinger hos UNSDP, United Nations Social Development and Planning. Hun klikker på linket og ser de forskellige typer job. Et af dem falder i hendes smag: Programme officer, som arbejder med fredsskabende projekter. Basen er New York. Fedt!

Hun sender ansøgningen med CV elektronisk den 21. februar. Fire dage efter modtager hun en mail fra dr. Edward Marple, der er direktør for UNSDP’s human ressource afdeling. Han oplyser, at Mary mangler at udfylde det obligatoriske FN-skema. Desuden skal hun svare på 21 spørgsmål, bl.a. om motivering for at arbejde for FN. Det hele bliver sendt den 29. februar sammen med en stor mængde bilag.

Den 7. marts tidligt om morgenen tjekker Mary Kobia som sædvanlig mails. Som arbejdsløs skal hun skrive fire ansøgninger om ugen, og der ligger som sædvanlig en stor stak afslag. Men der er også en mail fra human_resource@ unsdp.perso.tc. Hun klikker på mailen med overskriften Job Offer/agreement.

- Kære Mary Kobia. Du har haft held med din ansøgning til et job i UNSDP, skriver dr. Edward Marple, der slutter mailen med ordene:

- Tillykke og velkommen i UNSDP-familien.
Champagnepropperne springer
- Jeg var ved at dø og vidste slet ikke, hvad jeg skulle gøre, fortæller Mary Kobia.

Med velkomstbrevet følger ansættelseskontrakten med fint FN- brevhoved. Kontrakten skal underskrives, scannes og sendes elektronisk til UNSDP. Desuden skal Mary på et obligatorisk tre ugers kursus i marts, april eller maj. Det understreges i mailen, at UNSDP skal stå for organiseringen af turen.

Mary Kobia sender en mail til venner og bekendte om, at drømmejobbet er i hus. Ægtemanden må også orienteres, for han er uvidende om, at hun havde søgt jobbet i New York. Parret var lige landet i Danmark, og det var bestemt ikke hans valg at tage af sted igen så hurtigt. De tager en længere diskussion, der ender med, at han bakker op bag Marys New York-eventyr. Det har længe været en drøm for Mary at arbejde for FN.

- Det ville være helt fantastisk karrieremæssigt, siger Mary. Lykønskninger fra venner og familie strømmer ind, og om aftenen opstår en spontan fest i det lille kolonihavehus i Brønshøj. Champagnen flyder, Marys far tuder af glæde, og hendes mor er helt ekstatisk.

Google giver svaret
Men tvivlen nager. Mary Kobia er vant til at søge job, og der er noget, der ikke stemmer. Hvorfor skal hun fx ikke til jobsamtale?

Hun underskriver ikke ansættelseskontrakten, der ellers ville give astronomiske 138.000 dollars (655.000 danske kroner) om året. I stedet sender hun en mail til dr. Marple med en række praktiske spørgsmål: Vil hendes mand få Green Card i USA? Er bil og bolig inkluderet? Hvad med børnehave til parrets 2½-årige datter?

Mary vil lige tjekke UNSDP på søgemaskinen Google, og dagen efter festen taster hun navnet Edward Marple. Hun klikker.

- Jeg gik fuldstændig kold, fortæller hun.

Hjemmesiden Fraudwatchers.org dukker op. Her ligger en kopi af samme imponerede brev, som hun har modtaget.

- Det gik pludseligt op for mig at jeg havde været ud for et ’scam’. At jeg var blevet bedraget. Jeg blev vildt skuffet, fortsætter Mary Kobia.

Fraudwatchers.org undersøger og dokumenterer en lang række fup og fiduser på hjemmesider. I denne sag kan de oplyse, at hverken personen Edward Marple eller organisationen UNSDP eksisterer. Det hele er et bluffnummer.

På samme side fortæller en person, der underskriver sig Chuckciccillo, at han eller hun er et offer og er blevet franarret 1.000 dollars. Pengene skal indbetales til udlæg for hotelophold og billetter til USA i forbindelse med det føromtalte kursus. Beløbene vil senere blive refunderet ifølge den falske kontrakt.

Mary Kobia undersøger bagefter FNs hjemmeside. Her advares også imod de falske job. FN pointerer, at organisationen aldrig tager imod penge fra jobsøgende, og at der altid er jobinterview.

Ikke kun UNSDP skal man vare sig for. Andre falske FN-organisationer såsom ‘US Committee for UN, ‘United Nations Center for Development Initiative’ og ‘United Nations Global Military Intelligence’ bruges også til at narre penge af intetanende jobsøgere.

Udenrigsministeriet øger troværdigheden
Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk skiltede i februar også med job fra det ikke eksisterende United Nations Development Forum. Her underskrives de falske mails af en vis Dr. Damian Daniel, Recruitment Officer.

For Mary Kobia giver det ekstra troværdighed, at FN-jobbene lå på netop UM’s hjemmeside. Hun henvender sig den 10. marts til Udenrigsministeriet for at høre, hvordan medarbejderne tjekker jobopslag.

FN-organisationer sender løbende jobmuligheder til Udenrigsministeriet, som hidtil pr automatik har lagt dem på hjemmesiden. De ledige job fra UNDF og UNSDP kom via den danske FN-mission i Genéve og blev taget af UM’s hjemmeside, da en kvindelig ansøger i starten af marts henvendte sig til ministeriet. Hendes mistro blev vakt, da hun blev bedt om at betale penge i ansættelsesforløbet.

Tjek en ekstra gang
I Udenrigsministeriet betyder sagen, at jobopslag udefra nu bliver nærlæst:

- Internet-svindel bliver desværre stadig mere raffineret, og det er meget beklageligt, at også FN’s gode navn og rygte nu misbruges på denne måde. Det vil Udenrigsministeriet selvfølgelig bidrage til at bekæmpe, siger kontorchef Susanne Rumohr Hækkerup fra Udenrigsministeriets FN-kontor og tilføjer:

- Efter at to falske opslag også har figureret på Udenrigsministeriets hjemmeside, har vi skærpet kontrollen med de opslag, der bringes, så vi sikrer os mod gentagelser. I tilfælde af mistanke om falske stillingsopslag sender vi dem også videre til FN’s juridiske afdeling, der aktivt bekæmper denne svindel i samarbejde med bl.a. Interpol.

Mary Kobia har ikke anmeldt fupnummeret til politiet, men hun har det skidt med, at der sidder svindlere et eller andet sted med en række meget personlige oplysninger om hende. Hun frygter bl.a., at et medsendt foto pludselig dukker op i en eller anden suspekt sammenhæng.

Men oplevelsen har ikke taget modet fra Mary Kobia.

- Jeg er meget eventyrlysten. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg søger udviklingsarbejde hos FN, Danida eller andre. Jeg ved, jeg kommer ud. Men nu dobbelttjekker jeg og ringer for at sikre, at oplysningerne er rigtige.

- Jeg elsker Google. Hvad ville man gøre uden? siger Mary Kobia med et stort smil.

Kilder:
https://jobs.un.org/Galaxy/Release3/vacancy/vacancy.aspx
http://fraudwatchers.org/forums/showthread.php?t=14094